TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk informasjon om reiser til Mombasa

Praktisk informasjon om reiser til Mombasa
Praktisk informasjon om reiser til Mombasa

Praktisk informasjon om reiser til Mombasa

KLIMA
Beste reisetid

Mombasa er en kystby, så landskapet rundt er flatt. Byen Mombasa ligger på Mombasa Island og strekker seg hele veien inn til fastlandet. Øya er adskilt fra fastlandet av to bukter, Port Reitz i sør og Tudor Creek i nord.

Både Mombasa og Diani Beach, sør for Mombasa, har et varmt, tropisk klima og nedbørsmengden avhenger av årstiden. De mest regnfulle månedene er april og mai, mens det i januar og februar regner minimalt.

Værstatistikk
JAN
FEB
MAR
APR
MAI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DES
Nedbør (mm)
34
14
56
154
236
88
72
68
67
103
105
76
Nedbør dager
3
1
5
10
14
10
10
8
9
9
8
7
Dagtemp.
33
34
34
33
31
29
29
29
30
31
32
33
Nattemp.
22
23
23
23
22
20
19
19
20
21
22
22
Solskinnstimer
270
255
270
225
205
207
211
245
246
273
264
260
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN
Pass og visum

Du må naturligvis ta med deg passet ditt på reisen. Passet må være gyldig i minst 6 måneder etter innreise i Kenya, og det må være minst én tom side i passet.

Der kreves ikke visum for å reise til Kenya.

Du må likevel søke om en elektronisk godkjenning (eTA) for å kunne reise inn i Kenya. Det søker du her: https://www.etakenya.go.ke/.

Prisen for ETA er USD 30, og man betaler med kredittkort.

Alle reisende må søke om eTA – også barn. Hvis dere reiser som familie med barn under 18 år, kan det være en fordel å søke om eTA som familie, for da må dere bare fylle ut én eTA for hele familien.

Du må søke senest tre dager før avreise, og du kan tidligst søke om tillatelsen tre måneder før avreise. Du må forvente at det tar ca. tre dager før søknaden er behandlet og du får svar.

Du trenger følgende informasjon for å søke om eTA:

  • Gyldig pass
  • Passbilde eller ”selfie” som tilsvarer et passbilde
  • Kontaktopplysninger
  • Reiseopplysninger: flynummer og reisedatoer samt reiseplan
  • Vaksinebevis som viser vaksine mot gul feber, dersom det er påkrevd
  • Kredittkort

Du vil få godkjenningen tilsendt på e-post. Du skal skrive den ut og ta den med sammen med passet ditt for å fremvise den ved ankomst i Kenya.

Hvis du har problemer eller spørsmål vedrørende eTA, henviser vi til denne e-postadressen: support@etakenya.go.ke eller til den kenyanske ambassaden i Stockholm.

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Hvis du har bestilt en reise til Kenya med badeferie på Zanzibar (Tanzania), trenger du som norsk statsborger visum til Tanzania. På vår side Praktisk info om Tanzania finner du informasjon om hvordan du søker om visum til Tanzania.

Reisedokumenter

Før avreise får du tilsendt reisedokumenter med viktig informasjon som vi anbefaler at du skriver ut og tar med deg på reisen. Du vil bl.a. få reiseprogrammet ditt samt telefonnumre til våre lokale samarbeidspartnere på reisemålet, slik at du har mulighet til å komme i kontakt med dem hvis du trenger det underveis.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside; www.reisemedisin.no kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

 

Det er for tiden ingen krav om Covid-19-vaksine for å reise inn i Kenya. Disse reglene kan likevel endres på kort varsel. Det er ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Vær oppmerksom på at det også kan være spesielle krav relatert til Covid-19 på de flyplassene du mellomlander på til og fra Kenya. Det er også ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss omfattes av “Loven om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring, der du kan lese mer om anbefalingene våre.

FØR REISEN
Valuta, prisnivå og tips

Den lokale valutaen i Kenya er kenyansk shilling (KES), klikk her.

Vi anbefaler at du veksler til shilling på flyplassen eller tar ut kontanter ved ankomst i Kenya.

Der er også mulig å betale med USD (mest brukt), Euro samt engelske pund i Kenya. Påse av dollarsedlene dine er nye (datert etter 2009) og at de er “pene” (ikke for krøllete). Ellers risikerer du at butikken/hotellet ikke vil ta imot dem.

Sørg for å ha med deg mindre beløp (1–5-dollarsedler). Du kan også ta ut penger med Visa og Master Card i minibanker, og noen steder kan du også betale med kort.

 

Tips:

I Kenya er det vanlig å gi tips til guider, kelnere og annet servicepersonell.
Tips forventes, men det er selvfølgelig opp til deg hvor mye du vil gi.
Gi tips personlig, og ha alltid litt tips i lommen.

Som en tommelfingerregel foreslås følgende:

  • 10–15 USD pr. person pr. dag til guiden
  • 2 USD for bagasje som portøren bærer for deg
  • 10 % i barer og restauranter
  • 2 USD om dagen til stuepiken

Vi anbefaler at du gir tips til guiden/sjåføren på slutten av reisen – og helst i en lukket konvolutt.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

Det brukes 240 volt, og støpslene har 3 pinner og en annen form enn våre – husk derfor å ta med en adapter.

I hotellbeskrivelsene på hjemmesiden vår kan du se om det er Wi-Fi på hotellene. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være usikker.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Vi anbefaler at du pakker tingene dine i myke reisevesker når du skal på safarireise. Det er nemlig lettere å pakke safaribilene med myke reisevesker enn kofferter. Det er spesielt vanskelig å få plass til kofferter med hardt skall i safaribilen. Unngå derfor, hvis det er mulig, å bruke kofferter med harde kanter.

Bruk gjerne lange bukser og lette skjorter med lange, løse ermer til kveldsbruk for å beskytte deg mot eventuelle mygg.

Som oftest vil det være myggnett på rommene, eller det sprayes mot mygg ved solnedgangstid, men det lurt å også ta med myggspray og kløestillende midler hjemmefra.

Vær oppmerksom på at all bruk, import og produksjon av plastposer og bæreposer, slik man får i butikkene hos oss, er forbudt i Mombasa. Derfor anbefaler vi at man ikke bruker plastposer når man pakker bagasjen. Bruk i stedet stoffposer eller poser av et annet vanntett materiale enn plast.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi gjør oppmerksom på at reisene våre generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN
Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt.. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis du flyr innenriks i Kenya, skal du være oppmerksom på at det kun er tillatt å ta med 15-20 kg i den innsjekkede kofferten samt maksimalt 5 kg i håndbagasjen. Vær også oppmerksom på at det som regel ikke er tillatt å ta med en trillekoffert som håndbagasje fordi flyene ikke har nok plass i bagasjehyllene over setene.

Hvis man bærer f.eks. håndbagasje synlig i plastposer ved ankomst i Kenya, vil man bli bedt om å gi fra seg posene. Dette inkluderer også plastposer fra f.eks. ”Duty Free”.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET
Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

Hvis Mombasa er ditt første reisemål i Kenya, skal du fylle ut ankomst- og utreiseskjema – husk kulepenn. Under punktet der du skal fylle ut adressen din i Mombasa skriver du navnet på det første hotellet/lodgen du skal overnatte på.

Før du forlater flyplassen må all bagasje skannes – også håndbagasjen. Dette er en helt normal prosedyre i Mombasa.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

Når du kommer ut i ankomsthallen på flyplassen, blir du mottatt av en guide/sjåfør med et TourCompass-skilt og navnet ditt på. Guiden/sjåføren sørger for at du kommer trygt frem til hotellet ditt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet. Hvis du i ønsker tidlig innsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

 

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nød telefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN
Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 24 54 24.

Afrika
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille er vår Afrika-spesialist og har over 10 års erfaring med reiser i Afrika.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14