• Fornøyde gjester siden 2006
  • Dedikerte reiseeksperter
  • Gjennomtestede kvalitetsreiser
  • Lokale guider valgt med omhu
  • Prisgaranti
  • Assistanse 24/7
  • Medlem av Reisegarantifonden
ForsideNyheter og reiseartiklerHvordan trener man til Kilimanjaro?

Hvordan trener man til Kilimanjaro?

11 September, 2019
Vis alle innlegg

Kilimanajro

En bestigning av Kilimanjaro er en opplevelse du aldri glemmer.

Med riktig forberedelse kan de fleste bestige Afrikas høyeste fjell.

Men hvor skal du starte?

Les mer nedenfor og få svar på hvordan du best forbereder deg, både fysisk og mentalt, til å bestige verdens høyeste frittstående fjell.

Merk: Guiden er veiledende. Alle mennesker er forskjellige og krever individuelt tilrettelagt trening. Forhør deg alltid med legen din før du starter med nye treningsrutiner.

Må man være i god form for å bestige Kilimanjaro?

Kilimanjaro

Det korte svaret er ja. Men du trenger ikke å være sportsutøver i eliteklassen for å gjennomføre turen.

Det som er bra ved Kilimanjaro er at de fleste ruter til toppen faktisk er mer en vandring enn en egentlig bestigning. Det betyr også at alle som er friske og i rimelig god form kan komme seg opp til toppen. Du trenger ikke klatreerfaring.

Men det er helt avgjørende å forberede seg godt for å klare turen.

Hvordan forbereder man seg på beste måte?

Kilimanjaro soloppgang

Bestigning av Kilimanjaro er en like stor mental som fysisk utfordring.

Det er ikke nødvendig å legge om hele livet når du skal begynne å forberede deg, men det er likevel noen ting du skal være oppmerksom på.

Fysisk trening

På alle ruter på Kilimanjaro er de daglige strekningene mellom 4 og 20 km lange, og du vandrer i opptil 7 timer hver dag med en sekk på ryggen. Alt dette foregår i ulike terreng og i stadig større høyde over havet, og høyden kan være mer utfordrende enn selve vandringen.

En av de viktigste tingene du kan forberede hjemmefra er derfor å trene opp din fysiske utholdenhet, blant annet ved å drive med kondisjons- og muskelutholdenhetstrening.

Alle typer kardiotrening, som f.eks. rask gange, løping aller sykling bidrar til å styrke hjertet og lungene. Det transporteres mer oksygen rundt i kroppen, og du blir mer utholdende.

Du kan finne mange forskjellige treningsprogrammer som forbereder deg på Kilimanjaro, men felles for dem alle er at de legger vekt på å styrke musklene i bena og å bygge opp den utholdenheten du får ved å gå mange og lange turer med en tung ryggsekk. Hvis du har mulighet til det, skal du gå i kupert terreng, slik at du – så langt det er mulig – simulerer de forholdene du vil møte på fjellet.

5 tips til fysisk trening:

1) Tren opp bena ved å gå lange turer med ryggsekk – gjerne i vandrestøvler.

2) Driv kondisjonstrening, så hjerte og lunger styrkes optimalt til vandring i store høyder.

3) Tren mage og rygg for å oppnå en sterk core-muskulatur, slik at du kan bære ryggsekken din i mange kilometer.

4) Gjør øvelser for knær og fotledd så du er klar til å gå i variert terreng

5) Hold deg skadefri ved å øke treningsmengden gradvis.

Kontakt evt. treningssenteret ditt for å få laget et individuelt treningsprogram. Vi anbefaler også at du forhører deg med legen din før du starter med nye treningsrutiner.

Når skal jeg begynne å trene?

Kilimanjaro Telt

Det er lurt å begynne med treningen allerede når du har bestemt deg for å bestige Afrikas høyeste fjell.

En grunnregel er at du helst skal begynne opptreningen ca. 3 måneder før eventyret ditt starter. Det gir deg tid til å bygge opp den utholdenheten og styrken som oppstigningen krever.

Hvis du starter med en dårlig grunnform, kan du med fordel begynne enda tidligere.

Den mentale utfordringen

Kilimanjaro Soloppgang

Den største utfordringen du kommer til å stå overfor på Kilimanjaro blir sannsynligvis den mentale.

Det er hardt å bestige Kilimanjaro!

Selv om du har trent deg opp til turen med mange lange turer med full oppakning, er det vanskelig å forberede seg på de dagene og timene kroppen stritter imot.

Besluttsomhet, viljestyrke og utholdenhet er de viktigste mentale elementene du kan forberede deg på. For det er dem som skal hjelpe deg med å kjempe deg det siste stykket opp til toppen når du er sliten, plaget av hodepine eller andre lette symptomer på høydesyke. Når kroppen din helst vil at du gir opp, er det den psykiske styrken som hjelper deg fremover på den siste strekningen mot toppen.

3 tips til mental trening:

1) Visualiser deg selv på toppen av Kilimanjaro før avreise. Det kan hjelpe deg det siste stykket mot toppen.

2) Vurder hvordan du vil håndtere utfordringer underveis. For utfordringer vil det garantert bli.

3) Pole Pole, ta det rolig, og øk sjansen for å unngå høydesyke. Det kan være fristende å gå i et altfor høyt tempo – spesielt hvis du er i god form – men du har mye større sjanse til å nå toppen hvis du går rolig og langsomt.

Bestig Kilimanjaro på disse fantastiske reisene:

Det er en kjempeopplevelse å stå på toppen av Afrika ved Uhuru Peak og nyte soloppgangen mot øst.

Med riktig trening kan du også oppfylle denne drømmen!

Ta utfordringen og start forberedelsene i dag. Les også vår ultimative guide til Kilimanjaro, der du får svar på ofte stilte spørsmål, og vårt innlegg om den beste tiden på året for ditt Kilimanjaro-eventyr.

Afrikasafari.no – Kom helt tett på!

Vi bruker cookies til å gjøre hjemmesiden vår mer brukervennlig og relevant for deg, samt til å vise deg målrettede annonser. Du samtykker i dette hvis du klikker videre.

Du kan si nei takk til cookies ved å klikke her. Vi bruker en cookie for å huske ditt nei.

Les mer her.