TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Praktisk informasjon om Tanzania

Denne siden gir deg svar på praktiske spørsmål som kan oppstå i forbindelse med at du skal være med på en safari i Tanzania. Les mer om vær, vaksiner, visum, valuta og mye mer.

Praktisk informasjon om Tanzania
Praktisk informasjon om Tanzania

Praktisk informasjon om Tanzania

Denne siden gir deg svar på praktiske spørsmål som kan oppstå i forbindelse med at du skal være med på en safari i Tanzania. Les mer om vær, vaksiner, visum, valuta og mye mer.

KLIMA
Beste reisetid

Du kan reise til Tanzania året rundt.

Januar
Gnuene er i den sørøstlige delen av Serengeti – nogle gange så langt mot sør at det kan være vanskelig å se dem. Det er likevel massevis av andre dyr å se!

Februar og mars
Denne perioden er en av de beste å reise til Serengeti i. På denne tiden kalver gnuene.

April og første halvdel av mai
Denne perioden kalles ofte den “store” regntiden. Regnet faller oftest som kraftige byger som bare varer i noen timer, og deretter klarner det opp igjen.

Siste halvdel av mai, juni og juli
Gresset er ikke for høyt, så det er lett å få øye på dyrene. Dette er en flott periode å reise i.

August og september
Gresset begynner å bli høyt, og de første gruppene av sebraer kommer nordfra for å spise gress før gnuene ankommer.

Oktober og første halvdel av november
De store gnuflokkene begynner å komme til Serengeti nordfra.

Siste halvdel av november og desember
Denne perioden kalles den lille regntiden, som gir gresset nytt liv.  Ngorongoro-krateret fylles med massevis av dyr som kommer på “besøk” for å smake på det næringsrike gresset.

Værstatistikk
JAN
FEB
MAR
APR
MAI
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DES
Dagtemp.
27
28
27
25
23
23
22
23
25
27
26
26
Nattemp.
14
13
15
16
15
13
12
13
13
14
15
14
Nedbør (mm)
71
68
151
289
122
27
11
13
12
33
149
106
VIKTIG INFORMASJON OM REISEN DIN
Pass og visum

Du må selvfølgelig ha med deg pass på reisen.

Norske statsborgere må ha gyldig visum for å reise til Tanzania. Visumsøknaden skal fylles ut på nett, klikk her.

Før du går i gang med selve visumsøknaden anbefaler vi at du går gjennom søknadsveiledningen nøye, trinn for trinn. Du finner veiledningen her.

Når du starter med visumsøknaden må du ha følgende tilgjengelig:

  • Passet ditt
  • Et digitalt passbile med en størrelse på maks. 300 kb som er i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi av passet ditt med en størrelse på maks. 300 kb og som er i enten jpeg- eller png-format
  • En kopi av reiseplanen din (du trenger navnet og adressen til hotellet ditt. Hvis du bor på flere forskjellige hoteller, skriver du bare navn og adresse på det første hotellet)

Du skal søke om et ”ordinary visa (single entry visa)”.

Passet ditt må være gyldig i minst 6 måneder etter utreise fra Tanzania, og det må være 2 blanke sider til inn- og utreisestempler i passet.

Forvent at det kan ta opptil 14 dager å få ditt visum godkjent. Vi anbefaler at du med jevne mellomrom sjekker din status på hjemmesiden ovenfor, for det er ikke alltid du får en e-post om at visum er godkjent. Når du har fått visum, skal du skrive det ut og ta det med til Tanzania.

Det er også mulig å søke om visum ved ankomst i Tanzania, men vi anbefaler at du gjør det hjemmefra for å spare tid på flyplassen.

Visumavgiften er 50 USD, uansett om du søker på nettet eller ved ankomst i Tanzania.

Barn som reiser alene eller sammen med en annen voksen enn foreldrene må ta med forelderens/foreldrenes skriftlige samtykke til reisen i form av en fullmakt, samt barnets fødselsattest (på engelsk).

Reglene om visum finner du på Utenriksdepartementets hjemmeside.

Det anbefales sterkt å sjekke at de ovenstående visumreglene er korrekte, for de kan endre seg på kort varsel. Du kan kontakte Tanzanias ambassade i Stockholm.

Hvis du har bestilt en kombinasjonsreise med Tanzania og Kenya, trenger du som norsk statsborger visum til både Tanzania og Kenya. I vår artikkel Praktisk info om Kenya finner du informasjon om hvordan du søker om visum til Kenya.

Reisedokumenter

Før avreise får du tilsendt reisedokumenter med viktig informasjon som vi anbefaler at du skriver ut og tar med deg på reisen. Du vil bl.a. få reiseprogrammet ditt samt telefonnumre til våre lokale samarbeidspartnere på reisemålet, slik at du har mulighet til å komme i kontakt med dem hvis du trenger det underveis.

Vi anbefaler at du laster ned appen WhatsApp på smarttelefonen din og legger til telefonnumrene til samarbeidspartnerne våre. Da kan du sende beskjeder og ringe dem gratis når du har Wi-Fi-forbindelse.

Vaksiner

Vi anbefaler at du kontakter en spesiallege, fastlegen din eller en autorisert vaksinasjonsklinikk for informasjon om vaksiner. Du kan også lese mer om reglene for reisevaksiner hos Folkehelseinstituttet.

Vær oppmerksom på bestemmelsene om gul feber – spesielt hvis du reiser inn via et land der det finnes gul feber. Noen land har krav om bevis for vaksine mot gul feber ved innreise. Ha derfor alltid vaksinasjonsbeviset med deg i håndbagasjen når du reiser.

OBS! Du må ta med deg en utskrift av vaksinasjonsattesten din ved innreise i Tanzania.

Få 20 % rabatt på vaksinasjon

Når du bestiller en reise hos TourCompass, kan du få 20 % rabatt hos Sentrum Reisemedisin som har klinikker i Oslo og Bergen.

På deres hjemmeside kan du bestille tid og få ytterligere veiledning om vaksiner gjeldende din reise.

Ved bestilling ber vi deg henvise til oss og ved konsultasjon er det fint om du viser ordrebekreftelsen for å få rabatt.

 

Det er for tiden ingen krav om Covid-19-vaksine for å reise inn i Tanzania. Disse reglene kan likevel endres på kort varsel. Det er ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Vær oppmerksom på at det også kan være spesielle krav relatert til Covid-19 på de flyplassene du mellomlander på til og fra Tanzania. Det er også ditt ansvar å sjekke disse reglene før avreise.

Du er alltid velkommen til å kontakte oss hvis du har spørsmål om dette.

Reisevilkår

Vennligst les reisevilkårene våre nøye, for de er en del av de avtalevilkårene som gjelder for reiser som kjøpes hos TourCompass. Reiser som kjøpes hos oss er omfattet av “Lov om pakkereiser”.

Klikk her for å lese reisevilkårene våre.

Reiseforsikringer

Vi anbefaler alltid at du har en god reiseforsikring med i bagasjen når du skal dra ut på drømmereisen. I tillegg er det veldig lurt å tegne en avbestillingsforsikring. På vår side om forsikring finner du all den informasjonen du trenger.

Klikk her for å gå til vår side om forsikring.

FØR REISEN
Valuta, prisnivå og tips

Tanzanias valuta er tanzanian shilling (TZS), klikk her.

Det er ikke lov verken å innføre eller utføre TZS. Vi anbefaler at du veksler til shilling på flyplassen eller tar ut kontanter ved ankomst i Tanzania.

Der er også mulig å betale med USD i Tanzania. Sørg for å ha med deg mindre beløp (1- og 5-dollarsedler), for dette er enklest å bruke markeder, til betaling av tips og lignende. Du kan også ta ut penger med Visa og Master Card i minibankene, og noen steder kan du også betale med disse kortene.

 

Tips

I Tanzania er det vanlig å gi tips til guider, kelnere og annet servicepersonell.
Derfor forventes tips men det er selvfølgelig opp til deg hvor mye du vil gi.

Som en tommelfingerregel foreslås følgende:

  • 10-15 USD pr. person pr. dag til guiden
  • 2 USD for bagasje som portøren bærer for deg
  • 10 % i barer og restauranter
  • 2 USD om dagen til stuepiker

Vi anbefaler at du gir tips til guiden/sjåføren på slutten av reisen – og helst i en lukket konvolutt.

Tips på Kilimanjaro-vandringer

Hvis du skal bestige Kilimanjaro, har vi en avtale om at våre gjester betaler et fast beløp på 250 USD per person i tips til guidene og bærerne. Dette gjelder for alle de ulike rutene på Kilimanjaro.

Legg beløpet i en konvolutt i resepsjonen på Springlands Hotel til Nur, Joram, Linda eller Frank, som sørger for korrekt fordeling av pengene blant guider og bærere.

Mat og allergier

På de aller fleste reisemålene våre kan vi ta hensyn til allergier, samt allergener eller matpreferanser, men det er viktig at du opplyser om dette når du bestiller reisen.

Telefon, Wi-Fi og elektrisitet

De fleste hoteller og lodger får elektrisitet fra egne generatorer, som vanligvis slås av etter midnatt. Husk derfor å ta med deg en liten lommelykt på ferien. I Tanzania er det 240 volt, og det brukes støpsler med 3 pinner.

I hotellbeskrivelsene på hjemmesiden vår kan du se om det er Wi-Fi på hotellene. Vær oppmerksom på at forbindelsen kan være usikker.

Pakkeliste

Sørg alltid for å ha alle viktige og uunnværlige ting i håndbagasjen. Det gjelder f.eks. pass, visum, vaksinasjonsbevis, kredittkort, penger, forsikringsdokumenter, reisedokumenter, PC, mobiltelefon samt evt. info om helsetilstanden din og livsviktig medisin.

Vi anbefaler at du pakker tingene dine i myke reisevesker når du skal på safarireise. Det er nemlig lettere å pakke safaribilene med myke reisevesker enn kofferter. Det er spesielt vanskelig å få plass til kofferter med hardt skall i safaribilen. Unngå derfor, hvis det er mulig, å bruke kofferter med harde kanter.

Vi anbefaler at du tar med deg lette og lyse klær til safariturene og unngår klær med sterke farger. Ta med lange bukser og langermede skjorter som beskytter mot mygg etter solnedgang og, om nødvendig, mot sol på dagtid. Unngå også helst bare føtter om kvelden pga. mygg.

Husk en liten lommelykt og ekstra batterier i tilfelle strømmen periodevis forsvinner.

Innføring av planteprodukter til EU

Det er ikke tillatt for reisende å innføre planter, frø, frukt og andre planteprodukter fra reiser i land utenfor EU, med mindre de har et medfølgende plantehelsesertifikat. Disse reglene gjelder også for mindre mengder planter og planteprodukter.

Du kan lese mer om reglene her.

Reisende med redusert bevegelighet

Vi glør oppmerksom på at våre reiser generelt ikke er egnet for bevegelseshemmede personer. Kontakt oss gjerne for å få informasjon om mulighetene i forhold til dine spesifikke behov.

FLYREISEN
Flybilletter

Hos de fleste flyselskaper er flybilletter elektroniske (e-billetter).

Det er viktig at du kontrollerer om navnet ditt er riktig stavet, for navnet på reservasjonen må være nøyaktig som i passet ditt. Hvis du har rettelser til navnet ditt, må du kontakte oss så raskt om mulig. Vær oppmerksom på at dette kan medføre et gebyr fra flyselskapet.

Setereservasjon

Flyselskapet vil tildele deg en plass ombord på flyet ved innsjekking. Hvis du har spesifikke ønsker angående hvor på flyet du vil sitte, kan du selv reservere et sete på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres. Vær oppmerksom på at de fleste flyselskaper krever betaling for en setereservasjon.

Det varierer når flyselskapene åpner for setereservasjon, men som en hovedregel kan du bestille seter fra bestillingstidspunktet og inntil 48 timer før avgang.

Vi gjør dessuten oppmerksom på at flyselskapet har full rådighet over alle seter på flyet og at de derfor alltid har rett til å foreta endringer i en reservasjon.
Hvis du ikke reserverer et sete før avreise, vil flyselskapet tildele deg en plass ved innsjekking.

Innsjekking

Ved innsjekking bruker du passet ditt og bestillingsreferansen som fremgår av reiseplanen din.

Vi anbefaler at du laster ned flyselskapets app på telefonen din. I appen er det mulig å sjekke inn på nett, vanligvis fra 24 til 48 timer før avreise. I appen kan du også holde deg oppdatert om evt. flyendringer og annen viktig informasjon om flyreisen din.

Vær oppmerksom på at flytidene kan ha endret seg i forhold til tidene som er angitt i den reiseplanen du fikk ved bestilling av reisen. Det er alltid flytidene i flyselskapets app eller på flyselskapets hjemmeside som gjelder.

På flyplassen

Vi anbefaler at du møter opp på flyplassen senest 2 timer før avreise. Det er lurt å sjekke ut flyplassens hjemmeside for å se de siste oppdateringene.

Bagasje

Vi bruker mange ulike flyselskaper til reisemålene våre. De nøyaktige reglene om håndbagasje og innsjekket bagasje finner du på flyselskapets hjemmeside eller i appen deres.

Hvis du flyr innenriks i Tanzania, skal du være oppmerksom på at det kun er tillatt å ta med 15-20 kg i den innsjekkede kofferten samt maksimalt 5 kg i håndbagasjen. Vær også oppmerksom på at det som regel ikke er tillatt å ta med en trillekoffert som håndbagasje fordi flyene ikke har nok plass i bagasjehyllene over setene.

Vær oppmerksom på at all bruk, import og produksjon av plastposer og bæreposer er forbudt i Tanzania.

Derfor anbefaler vi at man ikke bruker plastposer når man pakker bagasjen. Bruk i stedet stoffposer eller poser av et annet vanntett materiale enn plast. Hvis man bærer f.eks. håndbagasje synlig i plastposer ved ankomst i Tanzania, vil man bli bedt om å gi fra seg posene. Dette inkluderer også plastposer fra f.eks. ”Duty Free”. Et unntak er imidlertid den klare plastposen med lynlås, som benyttes til væsker i håndbagasjen. Denne kan du fremdeles ha med deg.

Forsinket bagasje

Hvis bagasjen din skulle være forsinket, skal du ved ankomst henvende deg til personalet i bagasjeområdet på flyplassen og melde bagasjen din som forsinket.

Det er viktig at du har bagasjekvitteringen når du skal fylle ut PIR-rapporten. (Property Irregularity Rapport).

Vær oppmerksom på at du ikke må forlate bagasjeområdet på flyplassen før du har fylt ut rapporten.

I tilfelle forsinket bagasje ber vi deg om å kontakte samarbeidspartneren vår, som vil sørge for at guiden/sjåføren venter på deg.

Flyforsinkelser eller kanselleringer

Dersom det skulle skje endringer i forbindelse med flyreservasjonen din før avreise, vil vi naturligvis kontakte deg med informasjon om dette.

Hvis det skulle oppstå flyforsinkelse etter innsjekking, er det flyselskapet som har ansvaret for å ombooke reisen din. De vil normalt booke neste mulige avgang og sørge for eventuell forpleining og overnattning hvis dette skulle være nødvendig.

Samarbeidspartneren vår sjekker selv eventuelle endringer av ankomsttider, og vil naturligvis vente på deg selv om flyet ditt skulle være forsinket.

Hvis en forsinkelse eller kansellering betyr at flyselskapet ombooker deg til et annet flynummer etter at du er kommet til flyplassen, ber vi deg kontakte oss på TourCompass’ nødnummer.

PÅ REISEMÅLET
Passkontroll og toll

Passkontroll:

Når du ankommer ditt endelige reisemål, går du gjennom passkontrollen. Her sjekkes passet ditt og eventuelle innreisepapirer og visum. Mange steder må du avgi fingeravtrykk, og det tas også et bilde av ansiktet ditt for biometrisk gjenkjenning. Du kan også få spørsmål om dine reiseplaner i landet og evt. adressen til overnattingsstedet ditt.

I Tanzania må du fylle ut ankomst- og utreiseskjema. Under punktet der du skal fylle ut adressen din i Tanzania skriver du navnet på første hotell/lodge du skal overnatte på.

 

Toll:
Når du er kommet gjennom passkontrollen og har hentet bagasjen din, skal du gjennom tollen. Hvis du ikke har noe å fortolle, kan du gå gjennom “nothing to declare”. Hvis du derimot har noe å fortolle, er det viktig at du går gjennom “declare”. Det er ditt eget ansvar å sjekke hvilke tollregler som gjelder i det landet du reiser til.

Ankomst

Når du kommer ut i ankomsthallen på flyplassen, blir du mottatt av en guide/sjåfør med et TourCompass-skilt og navnet ditt på som sørger for at du kommer vel frem til hotellet ditt.

Hvis du mot formodning ikke finner guiden/sjåføren din, ber vi deg kontakte samarbeidspartneren vår på deres nødnummer. Det står i reisedokumentene dine.

Innsjekking og utsjekking på hoteller

Innsjekking er vanligvis kl. 14.00, og du kan derfor ikke regne med å få rommet ditt før dette tidspunktet.

Ved innsjekking vil resepsjonsmedarbeideren vanligvis registrere kredittkortet ditt og muligens reservere et beløp. Dette er ikke en ekstra utgift, men en vanlig ordning på hoteller for å sikre betaling ved evt. bruk av minibar eller lignende. Ved utsjekking blir beløpet automatisk bli frigitt hvis du ikke har gjort bruk av dette.

Det er meget vanlig at hotellene tar en kopi av passet ditt. Noen steder er dette et krav fra lokale myndigheter.

Ved avreise er det normalt utsjekking rundt kl. 10.00. Skal du først reise videre om ettermiddagen eller kvelden, kan du få oppbevart bagasjen din til avreise. Hvis du i stedet ønsker sen utsjekking, kan du mot betaling bestille dette når du bestiller reisen.

Hvis du avslutter reisen på Zanzibar, skal du være oppmerksom på at hotellene på Zanzibar avkrever en turistskatt på USD 5 pr. person pr. dag. Beløpet betales ved utsjekking.

Reiseform og transport

I tilfelle utforutsette forhold som f.eks. dårlig vær, sperrede veier eller andre ting, kan det bli nødvendig å endre rekkefølgen på sightseeingturer og severdigheter i dagsprogrammene.

 

På safarien kjører vi med 4-hjulstrekkere med plass til 7 personer. Det er mulig å åpne taket på alle bilene under safarien.

Det er mulig å reservere en privat safaribil mot et tillegg i prisen. Kontakt oss for å få vite mer om dette.

Kjøreavstander på safari:

Kilimanjaro flyplass – Tarangire National Park: ca. 190 km, ca. 4–5 timer (ikke medregnet safari)

Tarangire National Park – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 125 km, ca. 2–3 timer (ikke medregnet safari)

Kilimanjaro flyplass – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 190 km, ca. 4–5 timer (ikke medregnet safari)

Springlands Hotel – Tarangire National Park: ca. 225 km, ca. 4–5 timer (ikke medregnet safari)

Springlands hotell – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 225 km, ca. 4–5 timer (ikke medregnet safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge via Ngorongoro Conservation Area – Serengeti: ca. 185 km, ca. 6 timer (ikke medregnet safari)

Serengeti – Ngorongoro Wild Camp/Ngorongoro Safari Lodge: ca. 140 km, ca. 2–3 timer (ikke medregnet safari)

Serengeti via Ngorongoro Conservation Area – Highview Hotel/Highview Coffee Lodge: ca. 185 km, ca. 6 timer (ikke medregnet safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge – Ngorongoro Crater: ca. 100 km, ca. 2–3 timer (ikke medregnet safari)

Highview Hotel/Highview Coffee Lodge – Lake Manyara og videre til Kilimanjaro flyplass: ca. 250 km, ca. 4–5 timer (ikke medregnet safari)

Husk at alle avstander er omtrentlige, og det er også tidene, med forbehold for vær- og kjøreforhold. Vær oppmerksom på at veistandarden i Tanzania ikke kan sammenlignes med veiene i Europa.

 

Trenger du hjelp underveis?

Vi har et 24-timers nødnummer du alltid kan bruke til å komme i kontakt med oss hvis det skulle oppstå uforutsette hendelser på reisen din. I tillegg får du også tilsendt telefonnummer og nødtelefonnummer til vår samarbeidspartner på reisemålet. I noen tilfeller kan det være enklest og raskest å kontakte samarbeidspartnerne våre på grunn av tidsforskjellen, hvis du f.eks. skulle havne i en situasjon der henting til en utflukt eller en transfer er mer enn 15 min. forsinket.

ETTER REISEN
Ris og ros/kontakt

Vi lever av glade gjester, så vi vil veldig gjerne høre fra deg når du er kommet hjem igjen. Send en e-post til info@tourcompass.no eller ring til oss på tlf.: 85 29 54 24.

Afrika
Pernille Grøngaard Brammer

Pernille er vår Afrika-spesialist og har over 10 års erfaring med reiser i Afrika.

Se åpningstider
Mandag - torsdag fra 10-16
Fredag fra 10-14